Wyznaczenie buspasów z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. płk. S. Dąbka – BO Gdynia

Wyznaczenie buspasów z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. płk. S. Dąbka

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Wyznaczenie buspasów z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. płk. S. Dąbka

Kropeczki jako tło strony
Domyślne zdjęcie wpisu
Ikonka kategorii postu
ID projektu
2022/POD/0006
Dzielnica
Pogórze
Autor projektu
Wojciech Kukla
Status:
Odrzucony
Ikonka facebooka Udostępnij

# BO 2022

Lokalizacja projektu:

Północna i południowa jezdnia ulicy płk. S. Dąbka - prawe pasy ruchu

Opis:

Czas na wygodny i bezpieczny system tras rowerowych w Gdyni! Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim, aby zyskać bezpieczniejszy przejazd wzdłuż ulicy Dąbka na Pogórzu.

Projekt zakłada wyznaczenie buspasów z dopuszczonym ruchem rowerowym na obu jezdniach ulicy Pułkownika Stanisława Dąbka.

Dzięki realizacji tego projektu znacząco zwiększy się bezpieczeństwo poruszania się rowerem na Pogórzu Górnym. Ulica Płk. Dąbka stanowi główny ciąg komunikacyjny Pogórza Górnego, niestety jest niedostępna dla rowerzystów. Obecnie rowerzyści mają do wyboru albo nielegalną jazdę chodnikiem, albo jazdę jezdnią w ruchu ogólnym – jest to opcja tylko dla najodważniejszych rowerzystów i wcale nie tak bezpieczna. Notuje się na tej ulicy liczne wypadki, w tym śmiertelne, spowodowane przekraczaniem prędkości przez kierowców. Dzięki buspasom znacząco zwiększy się odstęp między rowerzystami a wyprzedzającymi ich kierowcami aut. Bezpieczniej będzie także na przejściach na pieszych – po zmianie niemożliwe stanie się wyprzedzanie na przejściach dla pieszych, dzięki czemu znacząco zwiększy się bezpieczeństwo pieszych przechodzących przez przejście.

Buspas z dopuszczonym ruchem rowerowym to rozwiązanie szeroko stosowane w Polsce (m.in. Poznań, Kraków, Warszawa), a także nawet w Gdyni (odcinek taki znajduje się na ulicy Polskiej koło Węzła Ofiar Grudnia ’70).

Wyznaczenie buspasów pomoże także pasażerom komunikacji miejskiej – komunikacja będzie wtedy bardziej punktualna i szybsza.
Wyznaczenie buspasów nie wpłynie na przepustowość jezdni dla samochodów – każda z ulic „wpadających” do ulicy Płk. Dąbka na Pogórzu ma przekrój jednego pasa ruchu w obie strony. Obecna szerokość ul. Dąbka przyczynia się do przekraczania ograniczeń prędkości przez kierowców.

Im lepsze warunki do poruszania się rowerem, tym więcej mieszkańców wybierze rower. Im więcej gdynian wybierze rower, tym mniejsze będą korki na ulicach, tym mniejszy tłok będzie w komunikacji miejskiej, tym czystsze będzie powietrze, zaś ulice cichsze i bezpieczniejsze. Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Stąd dalszy rozwój tras rowerowych to same korzyści dla miasta i wszystkich jego mieszkańców.

Dlatego zachęcamy wszystkich do głosowania na nasz projekt!

Kosztorys:
Znak drogowy z tabliczką – buspas na prawym pasie + tabliczka szczegółowa z dopuszczeniem pojazdów, w tym rowerów (2x 526 zł) – jezdnia południowa (6 szt x 1052 zł/szt) 6 312,00 zł
Znak drogowy z tabliczką – buspas na prawym pasie + tabliczka szczegółowa z dopuszczeniem pojazdów, w tym rowerów (2x 526 zł) – jezdnia północna (10 szt x 1052 zł/szt) 10 520,00 zł
Znak poziomy „BUS” oraz symbol roweru – wymalowane co 50 metrów – obie jezdnie (3,06 km długości, 20 szt/km, 1,1 m2 „BUS” i 0,662 m2 „rower”) (108,5392 m2 x 86 zł/m2) 9 334,37 zł

Kalkulacja kosztów:

KosztWartość
Wyznaczenie buspasów na obu jezdniach (szczegółowy kosztorys w opisie szczegółowym)26166 zł

Szacunkowa łączna wartość projektu

26166 zł

Mapa Lokalizacji