Wyposażenie ogólnodostępnej sali w Szkole Podstawowej nr 23 w sprzęty stymulujące rozwój zmysłów – BO Gdynia

Wyposażenie ogólnodostępnej sali w Szkole Podstawowej nr 23 w sprzęty stymulujące rozwój zmysłów

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Wyposażenie ogólnodostępnej sali w Szkole Podstawowej nr 23 w sprzęty stymulujące rozwój zmysłów

Kropeczki jako tło strony

Autor projektu:

Imię i nazwisko: Barbara Sikorska

E-mail: barbara.hajduk1@gmail.com

ID projektu:

2019/364

Status

Wybrany do realizacji

Lokalizacja projektu:

Sala Doświadczania Świata miałaby powstać w budynku Szkoły Podstawowej nr 23.

Opis:

Kluczową sprawą jest dla nas rozwój dzieci i młodzieży – to oni są przyszłością Gdyni i Polski. W dzisiejszym świecie pełnym różnego rodzaju zagrożeń, szybkiego tempa życia i zaburzeń rozwojowych, ogromną rolę odgrywa stymulacja zmysłów.
Sala Doświadczania Świata jest wyodrębnionym miejscem wyposażonym w różnego rodzaju sprzęty stymulujące rozwój zmysłów. Jej podstawowym zadaniem jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji. Z sali mogą korzystać osoby w bardzo różnym wieku (od najmłodszych, aż po naszych kochanych seniorów). Pobyt w sali umożliwia odbieranie, badanie i poznawanie szerokiego zakresu bodźców (słuchowych, wzrokowych, dotykowych). Przebywanie w takim miejscu pozwala na zwiększanie poczucia bezpieczeństwa, równowagi, zaufania i bliskości.
W Gdyni brakuje nam takich miejsc, dlatego czas na zmiany! Chcemy, by sala powstała w Szkole Podstawowej nr 23 była dostępna dla wszystkich mieszkańców dzielnicy (i nie tylko). Marzy nam się, by w weekendy np. w ramach Otwartej Szkoły w sali były prowadzone zajęcia z Integracji Sensorycznej. Będzie to przestrzeń, którą na pewno z chęcią wykorzystają mamy ze swoimi maluchami. Sala idealnie sprawdzi się też w pracy z dziećmi z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Będzie też przestrzenią, w której dzieciaki po ciężkim dniu w szkole czy przedszkolu zaznają odpoczynku i relaksu. Nic innego tylko miejsce stymulujące rozwój i ciekawość świata.

Sala dla mieszkańców będzie dostępna zarówno dla grup zorganizowanych (prowadzenie zajęć np. z Integracji Sensorycznej – na zasadzie nieodpłatnego wynajęcia sali wg potrzeb) jak i osób indywidualnych. Na stronie szkoły zostanie uruchomiony formularz, gdzie będzie można wpisać się na konkretny dzień i godzinę. Zostanie stworzony regulamin korzystania z sali dla grup i osób indywidualnych. W pierwszej połowie dnia (od 8.00-14.00) z sali będą korzystać uczniowie i nauczyciele z SP nr 23, druga połowa dnia (14.00-20.00) będzie przestrzenią dla mieszkańców dzielnicy i miasta (po wcześniejszym umówieniu się i podpisaniu regulaminu).

W bezpiecznym, zamkniętym pomieszczeniu zmysły są stymulowane przez muzykę, światło, łagodne wibrację i spontaniczny ruch dziecka. Pozytywne działania są generalizowane i przenoszone do życia codziennego, co w konsekwencji prowadzi do poprawy komunikacji.
Naszym celem jest stworzenie takiej Sali Doświadczania Świata, która będzie sprzyjała rozwojowi dziecka poprzez:
-zwiększanie motywacji do poznawania świata,
-zachęcanie do komunikacji i nawiązywania kontaktu,
-wzbudzanie radości i poczucia bezpieczeństwa, zmniejszanie lęku,
-zwiększanie bazy doświadczeń i wrażliwości,
-działanie pozytywne na orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni,
-doskonalenie pracy poszczególnych analizatorów,
-wpływanie na rozwój emocjonalny, społeczny, ruchowy i poznawczy.

Opis urządzeń
– platforma z kółkami – huśtawka i deskorolka (2 w 1) – jeden z podstawowych sprzętów służących do stymulacji układu przedsionkowego, wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową i ćwiczy równowagę. Na platformie dziecko w zależności od ćwiczeń może przyjmować różne pozycje. Pozwala wykonywać ruchy liniowe oraz wahadłowe i obrotowe.
– huśtawka typu kokon – wygodne i bezpieczne wiszące gniazdko przeznaczone do rozładowywania energii i odpoczynku. Idealne miejsce na zabawę i chwilę pobycia z samym sobą. Huśtawka wykorzystywana jest w integracji sensorycznej w celu działania na układ przedsionkowo-prioceptywny oraz dotykowy.
-huśtawka grzybek – huśtawka stymuluje układ przedsionkowy oraz proprioceptywny, wzmacnia mięśnie posturalne i ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową.
-słupy wodne, światłowody, duża kula plazmowa – urządzenia pomagają w terapii wzroku, koncentracji uwagi i relaksacji. W słupach możliwe jest sterowanie kolorem (16 kolorów) i nasyceniem bąbelków powietrza za pomocą dotyku lub dźwięku.
-łóżko wodne/materac – pozwala na wykonywanie ruchów i odczuwanie własnego ciała, kołysanie rozluźnia mięśnie i stawy, pobudza krążenie.
-magiczny sześcian – urządzenie za pomocą kolorowego światła i dźwięku stymuluje wzrok i słuch. Będzie idealnym uzupełnieniem kącika relaksacyjnego. Zmienne kolory przykuwają uwagę dziecka i wprowadzają tajemniczy nastrój.
-sensoryczna podłoga z cieczą – pod wpływem dotyku kolorowy płyn przemieszcza się zachęcając dziecko do ruchu. Kafle można położyć na ziemi, ścianie lub stole przez co są świetnym elementem zajęć. Po płytkach można jeździć krzesłami, wózkami inwalidzkimi, mogą po nich chodzić i skakać dzieci i dorośli.
-panel/tablica lustrzana UV – urządzenie uspokaja i skupia uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Panel wyposażony jest w oświetlenie LED UV oraz węże, które są pokryte substancją świecącą. Zapewnia duży kontrast widzialnych bodźców.
-bańkowe lustro – zniekształcenia w lustrze dają doświadczyć unikalnej perspektywy, dzięki czemu dziecko poznaje schemat własnego ciała, ćwiczy mimikę i postawę.
-różne kształty, wielkości i twardość piłek sensorycznych do stymulacji – można je wykorzystywać do zabawy, rehabilitacji wzroku, nauki schematu ciała, rozwoju zmysłu dotyku. Zastosowanie piłek podczas masażu powoduje rozluźnienie mięśni.

Szacunkowa łączna wartość projektu

10000 zł

Załączniki