Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych – BO Gdynia

Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych

Kropeczki jako tło strony
Domyślne zdjęcie wpisu
Ikonka kategorii postu
ID projektu
2023/DZL/0011
Dzielnica
Działki Leśne
Status:
Odrzucony
Ikonka facebooka Udostępnij

# BO 2023

Lokalizacja projektu:

ulica Warszawska przy skrzyżowaniu z Nowogrodzką

Opis:

Wspólnie poprawmy dostępność komunikacji miejskiej na Działkach Leśnych!

Po praktycznej likwidacji komunikacji autobusowej na ulicy Śląskiej rejon ulicy Podolskiej czy Śląskiej nie ma w bliskiej odległości (do 400 metrów) żadnego przystanku ZKM, gdzie istniałaby akceptowalna oferta przewozowa (linie 22, 26, 27 i 141). Podobnie mieszkańcy dzielnicy, którzy mieszkają wzdłuż osi ulicy Nowogrodzkiej – oni również muszą dojść do istniejących przystanków Witomińska lub Warszawska. W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Skrzyżowanie ulicy Warszawskiej i Nowogrodzkiej to także jedyne miejsce, gdzie ulica Warszawska łączy się ze Śląską i dalej zarówno z górną częścią Działek Leśnych, jak i Śródmieściem. Oznacza to, że przystanek przy tym skrzyżowaniu będzie miał dużą siłę oddziaływania.

Pytanie: czy odległości między przystankami Witomińska i Warszawska nie są zbyt małe?

Nie! W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Odległość między przystankiem Warszawska a Nowogrodzka wyniesie około 300 metrów (czyli nawet więcej niż między przystankiem Dworzec PKP – Wolności a Warszawską), zaś do Witomińskiej – około 220 metrów (czyli tyle ile między przystankami Poznańska i Witomińska dla linii 141). Są to jak widzimy już występujące odległości i wszyscy się do tych przystanków przyzwyczaili.

Pytanie: czy czas podróży mocno się wydłuży?
Nie! Szacuje się, że postój na przystanku Nowogrodzka zajmie jedną minutę, co nie jest istotną zmianą w długości trasy kursujących przez ulicę Warszawską linii. Natomiast, jeśli liczymy podróż „drzwi-w-drzwi” to wobec braku konieczności dojścia do najbliższego przystanku lub od przystanku do punktu docelowego dla licznego grona pasażerów podróż skróci się.

Pytanie: czy chodniki w tych miejscach nie są za wąskie?
To zależy: w stronę południową chodnika ma 5 metrów, więc bez problemu zmieści się przystanek i wiata (tak samo jak na Witomińskiej), w stronę północną zaś chodnik ma 3 metry, więc przystanek ze słupkiem zmieści się (tak jak np. na ulicy Legionów).Przystanki takie są często stosowane w miejscach gęstej zabudowy (Warszawa-Praga, Kraków, Budapeszt, Berlin etc.)

Pytanie: kto zyska lepszy dojazd?
Lepszy dojazd do Śródmieścia, ale też do dzielnic gdzie kursują linie 22,26,27 i 141 zyskają mieszkańcy kamienic w okolicy skrzyżowań z Nowogrodzką, w tym nowego osiedla Park Urszulanek. Oprócz tego, zyskają mieszkańcy Śląskiej, zaś dzięki nowemu przejściu dla pieszych przez Śląską zyskają mieszkańcy Podolskiej, jak również pracownicy biurowców oraz słuchacze TEB Edukacja i WSB. Będzie to także najbliższy przystanek (z sensowną ofertą) dla kompleksu Liceum, kościoła i centrum sportowego Jezuitów.

Po co w ogóle taki przystanek?
Dlatego, że w dobie nieustannego cięcia oferty ulica Warszawska to jedyny ciąg komunikacji miejskiej, gdzie obowiązywać będzie przyzwoita oferta z 4 głównymi liniami jadącymi praktycznie do każdej części Gdyni. Ulica Śląska, choć położona obok ma dużo gorszą ofertę, w dodatku jedyny przystanek ZKM jest położony obok ulicy Nowogrodzkiej. Dlatego centralny rejon Działek tak mocno ucierpiał na cięciach oferty. Można temu przeciwdziałać właśnie poprawiając dostępność komunikacji miejskiej w centralnej części dzielnicy, która obecnie jest mijana przez trolejbusy i autobusy.

Czy to się zmieści?
Oczywiście, że tak. Planujemy, że układ przystanków będzie dokładnie taki sam jak „Dworzec Główny PKP – Wolności” w kier. południowym.

Mamy nadzieję, że udało się rozwiać wątpliwości – naszym zdaniem to, że liczni mieszkańcy Działek Leśnych będą mieli bliżej do trolejbusów przeważa nad tym, że 22, czy 26 będzie jechać minutę dłużej. Ta minuta szybko zwróci się w postaci skrócenia dojścia dla pasażerów. Dlatego zachęcamy do głosowania!

Kalkulacja kosztów:

KosztWartość
Ustawienie wąskiej wiaty przystankowej dla przystanku Nowogrodzka 02 (kier. południowy)34000 zł
Ustawienie słupków przystankowych (2 szt.)1920 zł
Wymalowanie oznakowania "zygzak" typ P-17 1710 zł
Dokumentacja projektowa (branża drogowa)30000 zł

Szacunkowa łączna wartość projektu

67630 zł

Mapa Lokalizacji