Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych – BO Gdynia

Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Uruchomienie nowej pary przystanków „Nowogrodzka” w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych

Kropeczki jako tło strony
Domyślne zdjęcie wpisu
Ikonka kategorii postu
ID projektu
2023/DZL/0013
Dzielnica
Działki Leśne
Status:
Wycofany przez autora
Ikonka facebooka Udostępnij

# BO 2023

Lokalizacja projektu:

ulica Warszawska przy skrzyżowaniu z Nowogrodzką

Opis:

Wspólnie poprawmy dostępność komunikacji miejskiej na Działkach Leśnych!

Po praktycznej likwidacji komunikacji autobusowej na ulicy Śląskiej rejon ulicy Podolskiej czy Śląskiej nie ma w bliskiej odległości (do 400 metrów) żadnego przystanku ZKM, gdzie istniałaby akceptowalna oferta przewozowa (linie 22, 26, 27 i 141). Podobnie mieszkańcy dzielnicy, którzy mieszkają wzdłuż osi ulicy Nowogrodzkiej – oni również muszą dojść do istniejących przystanków Witomińska lub Warszawska. W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Skrzyżowanie ulicy Warszawskiej i Nowogrodzkiej to także jedyne miejsce, gdzie ulica Warszawska łączy się ze Śląską i dalej zarówno z górną częścią Działek Leśnych, jak i Śródmieściem. Oznacza to, że przystanek przy tym skrzyżowaniu będzie miał dużą siłę oddziaływania.

Pytanie: czy odległości między przystankami Witomińska i Warszawska nie są zbyt małe?

Nie! W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Odległość między przystankiem Warszawska a Nowogrodzka wyniesie około 300 metrów (czyli nawet więcej niż między przystankiem Dworzec PKP – Wolności a Warszawską), zaś do Witomińskiej – około 220 metrów (czyli tyle ile między przystankami Poznańska i Witomińska dla linii 141). Są to jak widzimy już występujące odległości i wszyscy się do tych przystanków przyzwyczaili.

Pytanie: czy czas podróży mocno się wydłuży?
Nie! Szacuje się, że postój na przystanku Nowogrodzka zajmie jedną minutę, co nie jest istotną zmianą w długości trasy kursujących przez ulicę Warszawską linii. Natomiast, jeśli liczymy podróż „drzwi-w-drzwi” to wobec braku konieczności dojścia do najbliższego przystanku lub od przystanku do punktu docelowego dla licznego grona pasażerów podróż skróci się.

Pytanie: czy chodniki w tych miejscach nie są za wąskie?
To zależy: w stronę południową chodnika ma 5 metrów, więc bez problemu zmieści się przystanek i wiata (tak samo jak na Witomińskiej), w stronę północną zaś chodnik ma 3 metry, więc przystanek ze słupkiem zmieści się (tak jak np. na ulicy Legionów), jednak aby zapewnić komfort pasażerom i ustawić wiatę, potrzebne jest poszerzenie chodnika w tym miejscu o co najmniej 1 metr, na co przewidziano środki. Przystanki takie są często stosowane w miejscach gęstej zabudowy (Warszawa-Praga, Kraków, Budapeszt, Berlin etc.)

Pytanie: kto zyska lepszy dojazd?
Lepszy dojazd do Śródmieścia, ale też do dzielnic gdzie kursują linie 22,26,27 i 141 zyskają mieszkańcy kamienic w okolicy skrzyżowań z Nowogrodzką, w tym nowego osiedla Park Urszulanek. Oprócz tego, zyskają mieszkańcy Śląskiej, zaś dzięki nowemu przejściu dla pieszych przez Śląską zyskają mieszkańcy Podolskiej, jak również pracownicy biurowców oraz słuchacze TEB Edukacja i WSB. Będzie to także nabliższy przystanek (z sensowną ofertą) dla kompleksu Liceum, kościoła i centrum sportowego Jezuitów.

Po co w ogóle taki przystanek?
Dlatego, że w dobie nieustannego cięcia oferty ulica Warszawska to jedyny ciąg komunikacji miejskiej, gdzie obowiązywać będzie przyzwoita oferta z 4 głównymi liniami jadącymi praktycznie do każdej części Gdyni. Ulica Śląska, choć położona obok ma dużo gorszą ofertę, w dodatku jedyny przystanek ZKM jest położony obok ulicy Nowogrodzkiej. Dlatego centralny rejon Działek tak mocno ucierpiał na cięciach oferty. Można temu przeciwdziałać właśnie poprawiając dostępność komunikacji miejskiej w centralnej części dzielnicy, która obecnie jest mijana przez trolejbusy i autobusy.

Czy to się zmieści?
Oczywiście, że tak. Planujemy, że układ przystanków będzie dokładnie taki sam jak „Dworzec Główny PKP – Wolności” w kier. południowym.

Mamy nadzieję, że udało się rozwiać wątpliwości – naszym zdaniem to, że liczni mieszkańcy Działek Leśnych będą mieli bliżej do trolejbusów przeważa nad tym, że 22, czy 26 będzie jechać minutę dłużej. Ta minuta szybko zwróci się w postaci skrócenia dojścia dla pasażerów. Dlatego zachęcamy do głosowania!

Kalkulacja kosztów:

KosztWartość
Ustawienie wąskiej wiaty przystankowej dla przystanku Nowogrodzka 02 (kier. południowy)34000 zł
Ustawienie wąskiej wiaty przystankowej dla przystanku Nowogrodzka 01 (kier. północny)34000 zł
Budowa antyzatoki przystankowej dla przystanku Nowogrodzka 01 (kier. północny)45000 zł
Ustawienie słupków przystankowych (2 szt.)1920 zł
Wymalowanie oznakowania "zygzak" typ P-17 1710 zł

Szacunkowa łączna wartość projektu

116630 zł