
Rabaty retencyjne na pętlach autobusowych w Gdyni – Dąbrowa, Leszczynki, Pogórze, Pustki Cisowskie-Demptowo, Obłuże, Oksywie, Orłowo
Strona Główna
Złożone projekty
Rabaty retencyjne na pętlach autobusowych w Gdyni – Dąbrowa, Leszczynki, Pogórze, Pustki Cisowskie-Demptowo, Obłuże, Oksywie, Orłowo

Lokalizacja projektu:
Siedem pętli autobusowych na terenie Gdyni: Pustki Cisowskie (ul. Chabrowa), Grabówek SKM (ul. Zakręt do Oksywia), Obłuże Maciejewicza, Pogórze Górne (ul. Czernickiego), Dąbrowa Miętowa, Oksywie Dickmana, Orłowo SKM Klif.Opis:
Projekt zakłada zwiększenie potencjału zatrzymywania i magazynowania wody deszczowej na terenach zielonych w obrębie 7 pętli autobusowych/trolejbusowych na terenie Gdyni. Miejsce końcowe postoju autobusów oraz trolejbusów składa się z układu drogowego oraz wysepki, która najczęściej jest terenem zielonym obsianym trawą. Planowane działania obejmują budowę rabat lub niecek retencyjnych na takich wysepkach oraz wykonanie „śluz, tj. wyciętych co 10m przerw w krawężnikach umożliwiających spływ wody deszczowej z jezdni na tereny zielone pętli. Aby tereny zielone mogły przechwytywać wodę opadową z ulic i chodników, muszą być usytuowane
poniżej ciągów komunikacyjnych. Woda odpływa wówczas swobodnie przez obniżenie części krawężnika, które stanowi najprostszą formę odwodnienia ulicy.
Teren zielony zostanie dostosowany do roślinności lubiącej okresowe zalewanie (szczegółowa roślinności zostanie określona na etapie realizacji projektu). Odpowiednie podłoże zapewni dużą chłonności wody deszczowej w okresie wilgotnym i jednocześnie stanie się jej rezerwuarem w okresie suszy. Każda lokalizacja powinna być rozpatrywana indywidualnie zarówno w zakresie projektowania, jak i wyboru zalecanej roślinności – wybrane pętle różnią się dostępną powierzchnią biologicznie czynną i ukształtowaniem.
Planowane działania:
1. Prace przygotowawcze:
a) usunięcie gruzu i resztek budowlanych (jeśli konieczne)
b) usunięcie darni/chwastowiska wraz z wywozem
c) przygotowanie terenu pod obsadzenia roślinności na głębokości 30 cm (ziemia urodzajna z chalcedonitem)
d) warstwa drenażu 10 cm
e) przebudowa krawężników.
2. Nasadzenia roślinności:
a) sadzenie roślin,
b) ściółkowanie korą bez geowłókniny.
3. Pielęgnacja 1-roczna.
Efektem projektu będą zielone obszary, które retencjonują wodę, obniżają lokalnie temperaturę oraz poprawiają estetykę otoczenia pętli autobusowych.
Kalkulacja kosztów:
Koszt | Wartość |
---|---|
projekt 10 tys. zł x 7 lokalizacji | 70000 zł |
wykonanie rabaty lub niecki retencyjnej 260zł/m2 x ok. 3 450 m2 łącznie z roczną pielęgnacją | 894000 zł |
koszty ingerencji w krawężniki (cięcie lub obniżenie) | 36000 zł |