
Lokalizacja projektu:
Plac w kształcie prostokąta o wym. 32 m x 22 m, pow. ok. 704 m2. Teren szkoły – Zespół Szkół Specjalnych przy ul. Witomińskiej 25/27 w Gdyni. Własność: gmina.Opis:
Wymiana nawierzchni na placu przed szkołą (ZSS nr 17 w Gdyni) wraz z wykonaniem modernizacji odwodnienia terenu. Obecnie nawierzchnia placu wykonana jest z nierównych i popękanych płyt betonowych. Plac służy do zbiórek i apeli z okazji uroczystości szkolnych, jak również – rekreacji i prowadzenia niektórych zajęć edukacyjnych. W ZSS nr 17 uczą się dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, część z nich porusza się na wózkach inwalidzkich. Wymiana nawierzchni stworzyłaby możliwość bezpiecznego poruszania się po placu wszystkim, niezależnie od sprawności ruchowej. Nowa nawierzchnia miałby być wykonana z kostki betonowej (bez fazy). Dodatkowo plac mógłby być wykorzystywany w celach edukacyjnych. Kostkę można by było ułożyć w taki sposób (rysunek w załączeniu), aby większość placu (o funkcji chodnika) była w kolorze szarym (szara kostka), a część – imitująca jezdnię – w kolorze czarnym (czarna kostka). Ponadto, aby stworzyć obraz przejścia dla pieszych, można by wkomponować pasy uwagi (4 małe place o wym. ok. 0,5 m na 3,0 m), tj. nawierzchnie z wypustkami w kolorze żółtym (płytki integracyjne). Dodatkowo na czarnej kostce w dwóch miejscach można by namalować pasy – przejście dla pieszych – i obok – dla rowerzystów. Przewidujemy też wykonanie znaków informujących o przejściu dla pieszych (znaki demontowalne). Dzięki temu dzieci uczęszczające do szkoły mogłyby w bezpiecznych warunkach uczyć się zasad korzystania z przejścia (walory edukacyjne), a także poruszać się po wyznaczonym torze (jezdni) – na rowerach, rolkach lub wózkach inwalidzkich (ćwiczenie sprawności w manewrowaniu). Na „poboczach” (na szarej kostce) proponujemy ułożenie z różnokolorowej kostki figury do gry w klasy oraz luźno „rzuconych” pól do przeskakiwania (ćwiczenie koncentracji i skupienia uwagi). Cały plac może pełnić funkcję edukacyjno-rekreacyjną również dla mieszkańców dzielnicy.