Naziemne przejście dla pieszych na ul. Śląskiej na wysokości skrzyżowania Nowogrodzka/Podolska – BO Gdynia

Naziemne przejście dla pieszych na ul. Śląskiej na wysokości skrzyżowania Nowogrodzka/Podolska

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Naziemne przejście dla pieszych na ul. Śląskiej na wysokości skrzyżowania Nowogrodzka/Podolska

Kropeczki jako tło strony
Domyślne zdjęcie wpisu
Ikonka kategorii postu
ID projektu
2018/303
Dzielnica
Działki Leśne
Status:
Wybrany do realizacji
Ikonka facebooka Udostępnij

# BO 2018

Lokalizacja projektu:

Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych z sygnalizacją przez ulicę Śląską na wysokości skrzyżowania Nowogrodzka/Podolska (strona północna)

Opis:

Czy warto wybudować wygodne, naziemne przejście dla pieszych zamiast lub obok tunelu podziemnego? Tak, ponieważ to działa! Takie rozwiązania stosuje się na całym świecie, a od kilku lat są wprowadzane również w Polsce. Skutki tego typu zmian są już znane – zdecydowanie poprawia się sytuacja pieszych, natomiast zmotoryzowanych nie ulega znaczącym zmianom. Zyskujemy: poprawę warunków życia mieszkańców, ułatwienie pieszym przemieszania się po dzielnicy, wygodne i przyjazne przejście dla pieszych, likwidację barier przestrzenno-architektonicznych. Istniejące rozwiązania urbanistyczne polegające na ograniczeniu liczby przejść dla pieszych w ciągu ulic Morskiej i Śląskiej powstały na początku lat 70-tych XX wieku, kiedy wskazany ciąg stanowił swego rodzaju „obwodnicę” centrum Gdyni – w czasach, gdy nie funkcjonowała jeszcze dzisiejsza Obwodnica Trójmiasta. W chwili obecnej skrzyżowanie ulic Śląskiej, Nowogrodzkiej i Podolskiej zlokalizowane jest wśród gęsto zabudowanych i zamieszkałych obszarów miejskich, w funkcjonalnej strefie śródmieścia Gdyni. Dzisiaj – bogaci w wieloletnie doświadczenia z całego świata – wiemy, że najlepszym rozwiązaniem dla pieszych w śródmieściach miast są przejścia w poziomie jezdni. W ostatnich latach naziemne przejścia dla pieszych zamiast lub obok tunelu zrealizowano np. w Warszawie, Wrocławiu, czy Szczecinie. Projekty sprawdziły się. Pomimo początkowych obaw i głosów krytyki, po realizacji są pozytywnie odbierane przez mieszkańców. Po co budować przejście, skoro obok jest tunel? Ulica Śląska stanowi barierę przestrzenną przedzielającą na pół dzielnicę Działki Leśne. Obecnie na ulicy Śląskiej funkcjonuje tylko jedno naziemne przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu z ulicą Warszawską. Pozostałe przejścia podziemne tj. przy Dworcu PKP, przy tzw. Węźle Pokoju i na przedmiotowym skrzyżowaniu stanowią barierę architektoniczną dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz osób idących pieszo z małymi dziećmi. Najbliższe przejścia dla pieszych w poziomie jezdni zlokalizowane są na wysokości skrzyżowania z ulicą Warszawską (odległość 270 metrów) oraz Okoniewskiego (1350 metrów), co oznacza, że w środku miasta na odcinku ponad 1,5 km ulicy miejskiej nie ma naziemnego przejścia dla pieszych. Istniejące tunele nie stanowią komfortowej formy przemieszczania się dla wszystkich pieszych, ponadto w godzinach nocnych nie zachęcają do ich użytkowania. Czy pomysł zakorkuje miasto? Omawiane skrzyżowanie już teraz jest wyposażone w sygnalizację świetlną, której program można dostosować poprzez umożliwienie przechodzenia pieszym w czasie, gdy pali się zielone światło dla wyjeżdżających z ulicy Nowogrodzkiej lub Podolskiej. Biorąc pod uwagę szerokość ulicy Śląskiej po północnej stronie skrzyżowania (ok. 19 metrów) zmiana fazy świateł i nie powinna spowodować większych zatorów drogowych na tym odcinku. Faza obsługująca wloty boczne skrzyżowania ulegnie wydłużeniu, ze względu na umożliwienie przejścia pieszym całej szerokości ulicy Śląskiej do 20 sekund, gdzie aktualnie trwa od 8 do ok. 15 sekund. Wyznaczenie przejścia będzie skutkować skróceniem zielonego światła na wlotach ul. Śląskiej o ok. 10 sekund w każdym cyklu, który trwa zazwyczaj 90-110 sekund. Dlaczego nie proponujecie windy lub pochylni? Montaż wind oznaczana bardzo duże koszty utrzymania. Dla przykładu windy na węźle Wzgórze rokrocznie kosztują miasto 84 tys. złotych. Do tego trzeba przypomnieć, że windy miejskie są awaryjne, często nie działają przez kilka miesięcy. Windy nie są również przyjemne w użytkowaniu np. w nocy. Gęsta zabudowa wokół skrzyżowania powoduje, że nie ma możliwości przebudowy schodów na rampy, jak w przypadku tunelu na Węźle Franciszki Cegielskiej. Koszt eksploatacji przejścia dla pieszych jest niepomiernie niższy, tym bardziej, że sygnalizacja świetlna dla samochodów już w tym miejscu funkcjonuje. Czy naziemne przejścia dla pieszych są niebezpieczne, a piesi wolą chodzić tunelami? Przykłady współistnienia przejść podziemnych i naziemnych wyraźnie pokazują, że piesi wolą poruszać się w poziomie jezdni. Udowodniły to np. badania ruchu we Wrocławiu na ulicy Świdnickiej, gdzie zdecydowana większość pieszych wybrała przejście w poziomie jezdni. Piesi wolą przemieszczać się górą. Należy zaznaczyć, że omawiany projekt zakłada zrealizowanie bezpiecznego azylu dla pieszych pomiędzy jezdniami ulicy Śląskiej. Pas rozdziału jezdni na wysokości przejścia będzie poszerzony, natomiast w celu właściwej organizacji ruchu fragment układu ulicy Śląskiej zostanie przebudowany. Przejścia w poziomie jezdni są jak najbardziej rozwiązaniem bezpiecznym i pożądanym w mieście. Ufamy, że w trosce o jakość życia mieszkańców – w szczególności osób mających problemy z poruszaniem się, osób z dziećmi w wózkach oraz osób starszych – przychylą się Państwo do projektu naziemnego przejścia dla pieszych na ulicy Śląskiej.

Kalkulacja kosztów:

Wykonanie naziemnego, dwuetapowego przejścia dla pieszych z sygnalizacją187700

Szacunkowa łączna wartość projektu

187700 zł

Mapa Lokalizacji

Załączniki