Kampania edukacyjna dot. segregacji odpadów oraz śmieciomaty/recyklomaty– urządzenia do zdawania odpadów aluminiowych i szkła z wymianą na bilety/zniżki z użyciem Karty Mieszkańca
Strona Główna
Złożone projekty
Kampania edukacyjna dot. segregacji odpadów oraz śmieciomaty/recyklomaty– urządzenia do zdawania odpadów aluminiowych i szkła z wymianą na bilety/zniżki z użyciem Karty Mieszkańca

Lokalizacja projektu:
Wstępne propozycje lokalizacji maszyn: okolice: 1) Domu Handlowego Chylonia, 2) CH Batory, 3) Kaufland Unruga 5, 4) koło PPNT, 5) DąbrowaOpis:
Projekt jest reakcją na nadmierną produkcję śmieci, odpowiadając na potrzebę lepszej utylizacji i segregacji odpadów/śmieci oraz zwiększenie świadomości mieszkańców Gdyni na temat segregacji odpadów.
Projekt zakłada kampanię edukacyjną mającą na celu zwiększenia świadomości mieszkańców na temat segregacji odpadów oraz zmniejszenia produkcji odpadów w gospodarstwach domowych. Kampania edukacyjna będzie promowana na plakatach, na fanpage’u Gdyni i nowo utworzonego na potrzeby projektu oraz poprzez ustawienie w wybranych dzielnicach miasta śmieciomatów. Te automaty vendingowe będą stanowiły formę promocji selektywnej gospodarki odpadami. W ramach projektu mieszkańcy, turyści, i osoby pracujące w Gdyni będą edukowani z zakresu segregacji odpadów, poznają jak prawidłowo w Gdyni segreguje się odpady i poznają zasady dotyczące bio kontenerów, które staną w Gdyni od stycznia 2020 roku. Gdynianie będą zachęcani do korzystania ze strony wyrzucam.to, na której znajdują się potrzebne informacje. Śmieciomaty – urządzenia do zdawania odpadów szklanych i puszek aluminiowych, wspierające rozwiązanie problemu zaśmiecania miasta, lasów i parków. Śmieciomaty to system zdawania odpadów szklanych i puszek aluminiowych. Śmieciomaty będą również „tablicą informacyjną” o segregacji odpadów. Dodatkowo (jeśli będzie taka możliwość), śmieciomaty będą przyozdobione pracami lokalnych artystów (np. Halo Kultura, Traffic Design). Zachęcimy mieszkańców do popularyzacji akcji selektywnego wyrzucania śmieci poprzez upominki, bilety. Odbędzie się również konkurs dla osób, które najwięcej wyrzucą odpadów do śmieciomatów.
Produkt jest skanowany i zabierany przez maszynę. W Niemczech w zamian za oddanie do nowoczesnego skupu otrzymuje się bon zniżkowy na zakupy. W Gdyni proponujemy połączenie maszyny z Gdyńską Kartą Mieszkańca. Każdy posiadacz takiej karty miałby możliwość zbierania punktów/wirtualnych pieniędzy, które pozwolą zdobyć bilety do miejskich inwestycji kultury lub na wydarzenia sportowe (analogiczne do obecnych w Karcie Mieszkańca). To świetny pomysł na gospodarkę odpadami, ponadto rozwiąże to problem zaśmiecania miasta, lasów i parków. Dzięki takiemu rozwiązaniu zwrócimy uwagę, że warto odpowiednio segregować odpady. Zachęcimy społeczeństwo do upubliczniania informacji jak korzystają ze śmieciomatów. Pokażemy, co dzieje się z gdyńskimi surowcami wrzuconymi do recyclingu. Mamy nadzieję na współpracę z Pucką Manufakturą szkła, która zrobi 100 szklanek z naszego szkła dla 100 osób, które zbiorą najwięcej punktów z odpadów oddanych do recyclingu. Wskaźniki monitorujące na zakończenie akcji co i ile mieszkańcy Gdyni odzyskali, dzięki połączeniu z Kartą mieszkańca. Na zakończenie projektu przekażemy do publicznej informacji ile gdynianie posegregowali odpadów w ramach projektu.
Wieluń jest pierwszym miastem w Polsce, które już zainstalowało śmieciomaty. Obecnie Kraków również uruchomił swój pierwszy śmieciomat na plastik gdzie zwrot jest 10 gr za butelkę. Natomiast w Gdyni innowacyjnym rozwiązaniem jest podłączenie do Karty Mieszkańca. Dzięki zebranym punktom otrzyma realną korzyść do wykorzystania, w formie biletów na wydarzenia/seanse w instytucjach miejskich. Za każdą puszkę/butelkę naliczane będą punkty, za które z czasem będzie można odebrać bezpłatny bilet do:
•Muzeum Emigracji w Gdyni
•Muzeum Miasta Gdyni
•Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
•Gdyńskiego Centrum Kultury
•mecz: Arka Gdynia (Asseco Gdynia, koszykówka)
•mecz: Arka Gdynia Sportowa S.A. (piłka nożna)
Trzeba zaznaczyć, że w ramach projektu miejskiego nie możemy ustanowić zwrot w postaci pieniężnej oraz, że jest to dla Gdyni program pilotażowy i liczymy na jego rozwój w postaci zwiększonej ilości lepiej posegregowanych odpadów w gospodarstwach domowych, ale i kontynuowania projektu przez Gminę w latach następnych oraz dodania odpadów z plastiku do śmieciomatów.
Oprócz urządzeń, ich podłączenia (źródło zasilania oraz internet) i zaprogramowania rozwiązania informatycznego umożliwiającego zbieranie punktów, projekt zakłada kampanię informacyjną dot. śmieciomatów- poprzez plakaty w autobusach oraz lokalne media: Ratusz, gdynia.pl i fanpage Gdyni.
https://www.tvp.info/38047406/pierwsze-miasto-w-polsce-wprowadza-smieciomaty
https://www.tvn24.pl/krakow,50/pierwszy-butelkomat-stanal-w-krakowie,928367.html
https://www.tomra.com/pl-pl/sorting/recycling/products
Wieluń jest pierwszym miastem w Polsce, które już zainstalowało śmieciomaty. Obecnie Kraków również uruchomił swój pierwszy śmieciomat na plastik gdzie zwrot jest 10 gr za butelkę. Natomiast w Gdyni innowacyjnym rozwiązaniem jest podłączenie do Karty Mieszkańca. Dzięki zebranym punktom otrzyma realną korzyść do wykorzystania, w formie biletów na wydarzenia/seanse w instytucjach miejskich. Za każdą puszkę/butelkę naliczane będą punkty, za które z czasem będzie można odebrać bezpłatny bilet do:
•Muzeum Emigracji w Gdyni
•Muzeum Miasta Gdyni
•Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
•Gdyńskiego Centrum Kultury
•mecz: Arka Gdynia (Asseco Gdynia, koszykówka)
•mecz: Arka Gdynia Sportowa S.A. (piłka nożna)
Trzeba zaznaczyć, że w ramach projektu miejskiego nie możemy ustanowić zwrot w postaci pieniężnej oraz, że jest to dla Gdyni program pilotażowy i liczymy na jego rozwój w postaci zwiększonej ilości lepiej posegregowanych odpadów w gospodarstwach domowych, ale i kontynuowania projektu przez Gminę w latach następnych.
Śmieciomaty będą również „tablicą informacyjną” o segregacji odpadów, zawierająca informacje dot. m.in. kampanii wrzucamto. Dodatkowo (jeśli będzie taka możliwość), śmieciomaty będą przyozdobione pracami lokalnych artystów (np. Halo Kultura, Traffic Design).
Oprócz urządzeń, ich podłączenia (źródło zasilania oraz internet) i zaprogramowania rozwiązania informatycznego umożliwiającego zbieranie punktów, projekt zakłada kampanię informacyjną dot. śmieciomatów- poprzez plakaty w autobusach oraz lokalne media: Ratusz, gdynia.pl i fanpage Gdyni.
https://www.tvp.info/38047406/pierwsze-miasto-w-polsce-wprowadza-smieciomaty
https://www.tvn24.pl/krakow,50/pierwszy-butelkomat-stanal-w-krakowie,928367.html
https://www.tomra.com/pl-pl/sorting/recycling/products