„Hala Sztuki- Sztuka Hali”- Projekt artystyczno-badawczy służący dogłębnemu poznaniu Gdyńskich Hal Targowych oraz opisaniu historii tego miejsca językiem sztuki.
Strona Główna Złożone projekty „Hala Sztuki- Sztuka Hali”- Projekt artystyczno-badawczy służący dogłębnemu poznaniu Gdyńskich Hal Targowych oraz opisaniu historii tego miejsca językiem sztuki.
Lokalizacja projektu:
Miejska Hala TargowaOpis:
HALA SZTUKI – SZTUKA HALI jest wieloetapowym projektem artystyczno – badawczym służącym doglębnemu poznaniu Gdyńskich Hal Targowych oraz opisaniu historii tego miejsca językiem sztuki. Myślą przewodnią będzie zaangażowanie mieszkańców w życie i historię Gdyńskich Hal Targowych, poprzez zwrócenie uwagi na istniejące na terenie hal obiekty, zabytki, ludzi, artystów i handel, a także odwołanie się do jej tradycji, historii, kultury i przywołanie symboli.
Poszczególne etapy zadania zakładają:
1 Dogłębną wizję lokalną: spacery z przewodnikami, kwerendy – pozyskiwanie materiałów historycznych, wywiady z kupcami i innymi pracownikami Hal Targowych. Materiały te posłużą do stworzenia próby określenia tożsamości tego wyjątkowego na skalę kraju miejsca. Rezultatem tego etapu będą konsultacje z wybranymi artystami, w celu stworzenia 6 instalacji artystycznych inspirowanych historią Hal Targowych. Instalacje te rozmieszczone będą w wybranych miejscach w obrębie Hal Targowych.
2 Warsztaty z kupcami na temat estetyzacji przestrzeni – pracownicy Hal Targowych będą zgłębiać wiedzę z zakresu rewitalizacji i estetyzacji podobnych miejsc. To zadanie ma pokazać efekty zmian wizerunkowych podobnych obiektów na przestrzeni lat oraz pomóc wprowadzić dobre praktyki estetyzacyjne we własnym zakresie.
3 Projekt i realizacja wydawnictwa artystycznego, przedstawiającego aspekty historyczne, miastotwórcze i społeczne Hal Targowych, w oparciu o zasoby stanowiące wynik kwerend, jak i pochodzące z prywatnych archiwów zdjęcia i zapisy. Na potrzeby takiego wydawnictwa powstał już, rozwijający się w Halach Targowych projekt Szyldex, który ma za zadanie gromadzić dokumentację istniejących szyldów i reklam różnorakich działalności na terenie hal. Szyldex jest próbą przyjrzenia się inwencji twórczej pracowników hal i szerszego spojrzenia na tematykę specyficznej estetyki tego miejsca.
4 Muzyka hal- czyli dokumentacje dźwięków hal i inspirowane nimi koncerty lub innego rodzaju formy muzyczne- dla tej części projektu założenie budowy systemu audio na Hali umożliwiającego ekspozycje dźwięku.
Ważną częścią projektu będą warsztaty z mieszkańcami Gdyni polegające na rejestracji “brzmienia” Gdyńskich Hal Targowych. Warsztaty, prowadzone przez Michała Miegonia, będą edukowały mieszkańców zarówno z kontekście rejestracji dźwięków za pomocą łatwo dostępnej technologii jak i w zakresie rytmu, odczuwania danych częstotliwości a wreszcie – procesu mixu dźwięków i utworów.
Warsztaty mają na celu zainspirowanie mieszkańców do wyostrzenia swoich zmysłów oraz wrażliwości na otoczenie w kontekście lokalnej historii, przemian zachodzących w obrębie śródmieścia Gdyni oraz edukację związaną z nowymi technologiami w zakresie rejestracji dźwięku.
Zarejestrowane przez mieszkańców dźwięki staną się podstawą stworzonego brzmieniowego kolażu będącym autorskim portretem hali stworzonym wraz z prowadzącym warsztaty i mieszkańcami. Materiał zostanie wydany na płycie cd w ilości 1000 egzemplarzy cd (500 Cd sprzedaż, 500 Cd cele promocyjne).
Po zakończeniu warsztatów odbędzie się koncert wraz z uczestnikami warsztatów przy wejściu do hali łukowej. Zarejestrowany i wyprodukowany kolaż stanie się również podkładem audio emitowanym przez radiowęzeł Gdyńskich Hal Targowych w wybrane dni tygodnia.
Oprócz koncertu finałowego odbędą się trzy występy artystów zaproszonych przez Stowarzyszenie Halo Kultura, których tematem będzie autorski obraz Gdyńskich Hal Targowych. Zaproszeni artyści, wywodzący się z kręgu muzyki elektronicznej i alternatywnej, wykonają tematyczne występy z wykorzystaniem dźwięków infrastruktury lub zainspirowane historią obiektu.
5 Działania związane z wizją zagospodarowania przestrzeni Zespołu Gdyńskich Hal Targowych.
– Organizacja cyklu warsztatów architektonicznych skupiających się wokół różnych przestrzeni Zespołu Gdyńskich Hal Targowych. Efektem warsztatów mogą być elementy małej architektury wewnątrz i na zewnątrz budynków.
– Organizacja konkursu urbanistyczno-archtektonicznego – Wizja Przyszłości Zespołu Gdyńskich Hal Targowych. Konkurs miałby za zadanie odpowiedzieć na pytanie jaką funkcję i formę mogłoby mieć to miejsce za 20-50-100 lat tak by z jednej strony uszanować zabytkowy charakter budynku oraz ludzi związanych pracą w nim czasem od kilku pokoleń, a z drugiej strony zapewnić możliwość rozwoju i najwyższych standardów funkcjonalnych przestrzeni, jakie powinny mieć obiekty w centrum dynamicznie rozwijającego się miasta.
6 Całość projektu będą suplementowały gadżety popularyzującę historię hal targowych zarówno w historycznym jak i dźwiękowym aspekcie. Planowana jest produkcja następujących produktów:
– głośników bluetooth z wygrawerowanym logiem Halo Kultura oraz logiem “Hala Radio” (kultowy -radiowęzeł Gdyńskich Hal Targowych)
– Piórników z logiem Hala Radio
– Limitowanej serii plakatów z wybranymi szyldami wybranych punktów usługowo-handlowych z Gdyńskich Hal Targowych
– Pendrive’a z wgranym tekstami napisanymi przez dziesięciu gdyńskich artystów poświęconymi ich wizji oraz osobistemu spojrzeniu na Gdyńskie Hale Targowe.
– i inne