Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej – BO Gdynia

Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Złożone projekty Strzałka w breadcrumbie Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej

Kropeczki jako tło strony

Lokalizacja projektu:

skrzyżowanie ulic Wielkopolskiej oraz Spokojnej

Opis:

Projekt przewiduje budowę sygnalizacji świetlnej dla samochodów wyjeżdżających z ulicy Spokojnej wraz z wyznaczeniem przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowania. W chwili obecnej wyjazd z ulicy Spokojnej jest bardzo problematyczny (szczególnie w stronę Karwin) ze względu na łuk i słabą widoczność, jak również na przekraczanie prędkości przez kierowców jadących ulicą Wielkopolską. Budowa kolejnych budynków i plany połączenia ulicy Leśnej i Spokojnej spowodują, że ruch samochodów zwiększy się, a co za tym idzie będzie jeszcze większy problem, szczególnie dla skręcających w lewo. Potwierdzają to dane policyjne – wg mapy zagrożeń Policji tylko z tego miejsca pochodzi prawie 100 zgłoszeń. Wg statystyk policji w ostatnich latach doszło tam do 97 wypadków lub kolizji (w 2019 do 10), w wyniku czego zginęły 2 osoby, 1 została ciężko ranna, zaś 15 lekko. To ostatnie takie miejsce na ulicy Wielkopolskiej bez sygnalizacji. Z biegiem lat ruch stał się zbyt duży, by miał się sam regulować. Dodatkowe światła nie wpłyną na płynność ruchu (korki powoduje skrzyżowanie z ulicą Sopocką), ale wpłynie na redukcję nadmiernej prędkości w tym miejscu. Na tej samej zasadzie wpływu na korki nie ma sygnalizacja przy Racławickiej, albo Gedymina. Zakłada się synchronizację świateł w ramach systemu TRISTAR. Warto wskazać, że projekt nie dotyczy tylko rejonu ulicy Spokojnej. Po utwardzeniu fragmentu ulicy Kameralnej, ulica Spokojna stanie się wyjazdem także dla osiedli w rejonie ulicy Leśnej i Parkowej. Poprawa bezpieczeństwa wyjazdu z ulicy Spokojnej pozwoli także na rozproszenie ruchu, gdyż kierowcy będą mieli do wyboru 2 wyjazdy.

Na skrzyżowaniu brakuje przejścia dla pieszych. Mimo, że w sąsiedztwie są ogrody działkowe oraz cmentarz to jedyną opcją przejścia jest tunel ze schodami, który jest uciążliwy dla osób starszych oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. W godzinach wieczornych miejsce to jest niebezpieczne. W efekcie starsze osoby zmuszone są do jazdy do przystanku „Racławicka”, by cofnąć się do ulicy Spokojnej. Dla osób na wózkach inwalidzkich przejście przez ulicę Wielkopolską jest niemożliwe. Zarówno rampy, jak i winda to koszt zdecydowanie większy niż przejście towarzyszące światłom na skrzyżowaniu. Na odcinku prawie 1 km nie ma żadnej możliwości przejścia w poziomie jezdni, co oddziela obie części Małego Kacka. W celu poprawy bezpieczeństwa osób przechodzących przez jezdnię po zmroku zostaną zamontowane dodatkowe doświetlenia przejścia. Projekt nie przewiduje likwidacji tunelu przy przystanku „Lidzka”. Mieszkańcy będą mieli wybór sposobu przekroczenia jezdni. Ponadto – przy przejściu dla pieszych wyznaczony zostałby przejazd dla rowerów, dzięki czemu mieszkańcy jadący drogą rowerową po północnej stronie będą mieli możliwość legalnej i bezpiecznej jazdy w kierunku działek, nowego parku oraz do terenów leśnych i wieży widokowej. Dzisiaj dojazd wiedzie przez chodnik, co jest nielegalne. Projekt zatem wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo: zredukowana zostanie prędkość zbyt szybko jadących samochodów i umożliwione zostanie bezpieczne skręcanie w lewo, poprawi się dostępność dla osób starszych i z niepełnosprawnościami oraz dla osób jadących rowerem. Połączone zostaną 2 rozdzielone ogromną ulicą części Małego Kacka. Koszty zadania zostały wyliczone na podstawie wskaźników cenotwórczych podanych przez urzędników.

Kalkulacja kosztów:

Zmiana programu istniejącej sygnalizacji świetlnej (1 szt.*5000) 5000
Sterownik, zasilanie, szafka do nowej sygnalizacji świetlnej + projekt sygnalizacji świetlnej, wydanie warunków (1 szt.*110000) 110000
Maszt niski (10 szt.*4000) 40000
Maszt wysoki (2 szt.*30000) 60000
Metr kanalizacji lokalnej (do połączenia masztów) (50 m*500) 25000
Budowa nowego oświetlenia – słup + oprawa (8 szt.*6000) 48000
Budowa nowego oświetlenia – roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne (50 mb*94) 4700
Budowa nowego oświetlenia – kanalizacja kablowa (50 mb*35) 1750
Budowa nowego oświetlenia – roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu (50 mb*35) 1750
Budowa nowego oświetlenia – badania i pomiary (50 kpl.*100) 5000
Budowa nowego oświetlenia – uziemienie (8 kpl.*202) 1616
Dokumentacja projektowa dla budowy oświetlenia (1 szt.*12563,2) 12563
Oznakowanie poziome 5000
Przebudowa pasa rozdziału na azyl o szerokości 2,5 metra 65000
Sygnalizator dźwiękowy (10 szt.*700) 7000