Autorzy wniosków do BO 2017 po spotkaniu w sprawie promocji – BO Gdynia

Autorzy wniosków do BO 2017 po spotkaniu w sprawie promocji

Strona Główna Strzałka w breadcrumbie Aktualności Strzałka w prawo. Autorzy wniosków do BO 2017 po spotkaniu w sprawie promocji

Kropeczki jako tło sekcji

Domowe ciasta, zegary wyborcze, festyny w dzielnicach, kolorowe plakaty… a to dopiero początek. Już za moment miasto znów rozgrzeje przedwyborcza gorączka. Wybierać będziemy jednak nie polityków, a projekty Budżetu Obywatelskiego! Różne sposoby promocji projektów autorzy wniosków poznali podczas specjalnego spotkania w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. Materiały ze spotkania są już dostępne online!

Inspirują do działania
Spotkanie dla autorów wniosków BO odbyło się w poniedZiałek (4 września) w sali kinowej PPNT, a organizatorem było Laboratorium Innowacji Społecznych. Sednem konferencji było przedstawienie wnioskodawcom Budżetu Obywatelskiego skutecznych działań promocyjnych – w przestrzeni miasta oraz w Internecie – projektów, a także zainspirowanie ich do działania. Autorzy tegorocznych projektów BO poznali m.in. sposoby wykorzystane przez laureatów poprzedniej edycji. Otrzymali także cenne rady dotyczące tego, jak promować swoje pomysły w mediach społecznościowych.

Z inicjatywą do sąsiadów…
O sposobach na zwycięstwo opowiadał kolektyw wnioskodawców z Pustek Cisowskich-Demptowa: Katarzyna Data-Złoch oraz Emilia Rogała i Karol Żurek. Dzięki ich staraniom w tej dzielnicy frekwencja głosujących była najwyższa i wniosła blisko 48 proc.. Oznacza to, że w okolicy zostaną zrealizowane dwie inicjatywy z listy projektów zgłoszonych w BO – jedna z nich to premia „+1”.

Przypomnijmy, że w ubiegłej edycji mieszkańcy w Pustkach Cisowskich-Demptowie największą liczbę głosów oddali na projekt Emilii, Karola i ich zespołu – „ABC Zabawy”, czyli na modernizacja dwóch okolicznych placów zabaw. Z kolei zaangażowanie Katarzyny doprowadzi do modernizacji boiska przy Szkole Podstawowej nr 16, w ramach projektu „Chabrowa dla Ludzi – Aktywuj się”. Ten projekt będzie realizowany w ramach nagrody tzw. „+1”, czyli za najwyższą frekwencję.

– Nie ma co ukrywać. To były dla nas dwa tygodnie wyciągnięte z życia. Rano promowaliśmy nasze projekty w okolicach szkół, wieczorem przy sklepach, a nocami tworzyliśmy nowe banery i ulotki – podsumował Karol Żurek. Jak dalej wyjaśniał, to poświęcony czas, zaangażowanie we włączanie sąsiadów do głosowania były jednymi z najważniejszych czynników, które pozwoliły im wypromować „ABC Zabawy”. Niemniej ważny był zespół.

Nasza ekipa liczyła kilkanaście osób. Codziennie spotykaliśmy się i omawialiśmy pomysły, analizowaliśmy nasze działania. Podzieliliśmy między siebie zadania w zależności od możliwości i umiejętności – mówił Karol Żurek.
Jak jak mówili pomysłodawcy „ABC Zabawy”, promocja projektu obejmowała m.in. przygotowanie i kolportaż w ilościach masowych ulotek, plakatów i banerów. Spotykali się z sąsiadami i zorganizowali festyny sąsiedzkie przy placach zabaw, które obejmował ich projekt. Piekli dla sąsiadów ciasta, pomagali w głosowaniu i cierpliwie odpowiadali na wszystkie pytania mieszkańców.

Ciekawymi pomysłami na promocję projektów podzieliła się z autorami wniosków tegorocznej edycji także Katarzyna Data-Złoch: – Udało się nam zainteresować lokalne media, dzięki czemu o naszym projekcie napisano w gazecie. Codziennie na boisku przy SP 16 trenowały zawodniczki drużyny koszykarskiej, które opowiadały o projekcie wszystkim – mówiła. Dodała również, że niemałym zainteresowaniem cieszył się także tzw. zegar przedwyborczy, który chyloński zespół wywiesił w centralnym punkcie dzielnicy: – Codziennie rano aktualizowaliśmy informacje o tym, które miejsce ma nasz projekt oraz jaką mamy frekwencję na tle miasta. Proszę mi wierzyć, że mieszkańcy z niecierpliwością czekali na ostateczne wyniki.

… i do Internetu
Sprawdzonym sposobem na promocję projektów zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego jest Facebook – z możliwości tego portalu korzystali m.in. autorzy projektu „ABC Zabawy”. O tym, jak w pełni je wykorzystać, opowiadali eksperci. – Najlepszym bezpłatnym narzędziem do promocji projektów BO jest „wydarzenie” na Facebooku. Zadaniem będzie zbudowanie społeczności dookoła tego „wydarzenia”. Możemy to zrobić, publikując regularnie posty i zapraszając znajomych. Warto też poprosić ich, żeby oni zaprosili swoich znajomych, w ten sposób informacje się rozprzestrzenią – mówił Adrian Werner z firmy Werbrand.

Nowe zasady

Autorzy wniosków BO powinni pamiętać, że edycja roku 2017 przyniosła szereg zmian w regulaminie. Na spotkaniu omówili je pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych. Na pytania mieszkańców odpowiadał także wiceprezydent Gdyni ds. innowacji Michał Guć.
– Przede wszystkim, od tego roku jednostki miejskie nie mogą w żaden sposób wskazywać, promować lub wyróżniać konkretnego projektu. Dotyczy to m.in. szkół, przedszkoli, bibliotek miejskich. W przeciwnym razie projekt zostanie zdyskwalifikowany. Decyzję w tej sprawie będzie podejmował prezydent – mówił Tomasz Matysiak, koordynator Budżetu Obywatelskiego w Laboratorium Innowacji Społecznych.
Powodem wprowadzenia tej decyzji do regulaminu BO były liczne sugestie mieszkańców. – Jednostki miejskie mają za zadanie promować Budżet Obywatelski jako możliwość włączania się mieszkańców do współdecydowania o mieście. Chcemy uniknąć sytuacji, w której np. po wywiadówce rodzice są namawiani do głosowania na konkretne projekty, związanych wyłącznie z inwestycjami na terenie szkoły. To nie w porządku wobec autorów innych projektów. Wszyscy powinni mieć równe szanse – mówił Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Materiały z konferencji – dla każdego!
Chętni, którzy chcieliby zerknąć do prezentacji prelegentów, mogą pobrać materiały ze strony Budżetu Obywatelskiego, https://bo.gdynia.pl/Pliki_do_pobrania.html. Tam znajdują się również szablony plakatów i ulotek w różnych formatach, które każdy autor projektu może samodzielnie wypełnić i wykorzystać do promocji.
Całe spotkanie można również zobaczyć – nagranie dostępne jest na YouTube, pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=wfxAb_UASLU.